Riga 2010

2010-07-29 / Livets gilla gång / 0 Comments

Några bilder får stå för min rapport från Rigakryssningen.




Read More

Utan onödiga tillsatser

2010-07-26 / Livets gilla gång / 0 Comments

Ramlade in på Findus hemsida och såg att de har en 0-vision om tillsatser. Jag hade lite svårt att tro att de skulle göra en färdigrätt helt utan tillsatser. Jag hade ganska fel, bara ganska.

Egen märkning
Jag tittade på enportionsrätterna. De har en märkning med “Utan onödiga tillsatser”. Det är deras egna märkning som ger mig ett intryck av att maten inte innehåller några tillsatser. Tyvärr är det ju inte så.

Innehåller tillsatser
Maten sägs vara utan onödiga tillsatser. Vad som är onödiga är upp till Findus att bestämma. Man kan till exempel se att det i några rätter ingår stabiliseringsmedel E410, E412 och E464. Tydligen nödiga. Troligtvis är det helt nödvändigt att tillsätta dessa stabiliseringsmedel på grund av att maten ska värmas i mikrovågsugnen.

Trodde det var sämre
Är trots detta positivt överraskad över hur mycket äkta varor det är i många av deras färdigrätter. Jag trodde det var sämre. Om färdigrättstillverkarna bara tog några sista steg så kan maten nästan bli bra. Jag efterfrågar dock en bättre märkning som alla kan använda och som är fastställd vad den innebär.

Döms ta bort märkning
Efter att ha googlat runt lite så hittade jag information om att Findus har fått en dom emot sig som innebär att de måste upphöra med märkningen. Grunden är bland annat att konsumenter inte kan avgöra vad som är “onödiga tillsatser”. Förhoppningsvis ändrar de inte sin nollvision på grund av det.

Läs mer om Findus nollvision.
Läs mer om domen mot Findus.

Read More
Read More

Kärt barn har många namn

2010-07-08 / Livets gilla gång / 3 Comments

Det är skillnad på socker och socker. För det första tycker jag man ska skilja på tillsatt socker och ett livsmedel som naturligt innehåller socker. Sedan kan man skilja på det tillsatta sockret. Hur illa det är kan bero på vilken typ av socker som är tillsatt.

Det socker som just nu har fått kritik är fruktos, när det används som tillsatt sötning. Studier visar att man blir fetare och får större aptit av fruktos än av annat socker.
[Källor: http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/01/fruktos-ar-inte-sa-harmlost-som-man-tidigare-trott/ & http://www.snf.ideon.se/snf/socker_sotningsmedel/Fruktos.pdf]

Jag tycker dock inte att man ska ägna så mycket energi åt vilken typ av socker som är tillsatt. Det man ska ägna sin energi åt är spåra upp alla livsmedel med onödigt tillsatt socker och låta bli att köpa dem.

Med “onödigt tillsatt socker” menar jag till exempel glass, läsk, vatten med smak, godis, skinka, kyckling, korv, kryddor osv. Om något livsmedel av denna typ innehåller tillsatt socker så tycker i alla fall jag att man ska dra öronen åt sig och leta efter ett alternativ.

Jag brukar tänka: Skulle jag tillsätta socker om jag lagade denna vara (livsmedlet – brödet, korven osv) själv?

Problemet är dock att det sällan står “socker” eller bara socker i innehållsförteckningen. Här är en lista på saker i innehållsförteckningen som är socker:
Socker
Invertsocker
Invertsockersirap
Glukossirap
Majssirap
Stärkelsesirap
Glukos fruktossirap
Fruktos glukossirap
Torkad glukos fruktossirap
Torkad fruktos glukossirap
Maltodextrin
Maltos
Druvsocker
Dextros
Glukos
Fruktsocker
Fruktos
Isoglukos
Laktos
Mjölksocker
Rörsocker
Sackaros
Sukros

Listan kan göras längre men jag tror budskapet har gått fram.

En innehållsförteckning ska skrivas så att det varan innehåller till störst del ska stå först osv. Så står någon typ av socker först eller i början så kan man räkna med att det är rätt mycket socker i varan.

För att klargöra är jag inte emot naturligt söta produkter så som frukt, bär och annat. Det är jag övertygad som att man kan och bör äta om man håller en normal kosthållning. Det är tillsatt socker jag tycker man ska fundera extra över.

Read More

Söt väg från välbehag till sjukdom

2010-07-07 / Livets gilla gång / 0 Comments

“Om man är sugen på något sött varför ska man inte äta det så? Kroppen vet väl bäst vad den behöver.”

Är det verkligen så att kroppen vet vad den behöver och varför ska man inte äta hur mycket socker som helst?

“Serotonin och dopamin är de viktigaste signalsubstanserna för humöret. Efter en kolhydrat- och sockerrik måltid kan man känna sig lugn och avslappnad. Det beror bland annat på att signalsubstansen serotonin frigörs när man äter kolhydrater.

Serotonin är ett ämne som krävs för avslappning och sägs ha en mild lyckopillereffekt i kroppen. Sockret påverkar även nivåer av signalsubstansen dopamin. Dopamin är verksam i kroppens belöningssystem och i likhet med serotonin är viktigt för humöret.
[...]
En ökad sockerkonsumtion leder till att alltmer dopamin frisätts i kroppen. Hjärnan anpassar sig till överstimulansen av dopamin genom att ‘skruva ner mottagningen’, så att det ständigt krävs högre doser för att uppnå samma effekt.”
[Källa: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=297]

Vi blir alltså glada och pigga av socker. Men tyvärr trubbas systemet av och det krävs större mängd socker för samma effekt.

Ok, det är väl bra att bli glad och pigg – frågan kvarstår: Är det farligt?

Det dåliga med att äta mycket socker är att socker innehåller energi och för övrigt är helt tomt på nyttiga näringsämnen (alltså vitaminer, mineraler osv). Vidare bidrar det till hål i tänderna.

De mesta av det socker som tillsätts i kosten vi äter går väldigt snabbt ut i blodet. Det får inte finnas speciellt mycket socker i blodet. Ett mått jag hört är att vi max kan ha ca 1 tesked socker i blodet innan kroppen måste föra bort överflödet.

Ett sätt kroppen gör för att föra bort sockret från blodet är att omvandla det till fett och lagra in det i kroppen.

Eftersom socker ger ett välbehag och är väldigt lätt att äta stora mängder av, genom t.ex. läsk och godis, så är det väldigt lätt att samla på sig massa fett på kroppen. Går det för långt leder det till övervikt som i sin tur är farligt, för att inte säga dödligt.

“Om man är överviktig eller fet ökar risken för att man ska drabbas av olika sjukdomar, till exempel typ 2-diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter och hjärt- och kärlsjukdomar. Fetma ökar också risken för vissa cancerformer, till exempel bröstcancer och prostatacancer.”
[Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Overvikt-och-fetma/Varfor-ar-overvikt-och-fetma-farligt/]

Så på kort sikt ger socker ett välbehag. På längre sikt kan det göra dig sjuk. Är det värt att tänka kortsiktigt?

Read More

Vet du vad du äter?

2010-07-06 / Livets gilla gång / 1 Comments

Vet du var du äter?

I väldigt stor mån vet vi inte vad vi äter. Vi måste lite på producenterna, att varan innehåller det som uppges innehålla. Framför allt att varan bara innehåller det som uppgetts.

Problem uppstår dock om konsumenten inte ens läser innehållsförteckningen. Vidare kan problem uppstå om konsumenten inte förstår det som står i varans deklaration.

Läser du innehållsförteckning innan du köper varan? Förstå du vad du läser? (Kommentera gärna hur du gör och vad du tänker på när du handlar)

Efter att ha ätit LCHF under en period har jag tänkt mer på vad jag äter och hur mycket socker vår mat innehåller. Jag tänkte under några inlägg gå igenom lite om socker och maten vi äter.

Read More

Midsommardagen 2010

2010-06-26 / Livets gilla gång / 0 Comments

Lite bilder från midsommardagen.

Read More
Read More

Sommaren är här

2010-06-21 / Livets gilla gång / 1 Comments

Om någon har missat det så är det så att Sommaren är här.

Gjorde en ny låt klar idag. Länken leder till låter.

Read More

LCHF-godis

2010-06-20 / lchf / 0 Comments

Läste lite mer om LCHF. För att förhindra förstoppning och hålla systemet i trim är tillräckligt med fett viktigt. Tydligen är kokosfett väldigt bra.

Jag funderade på vad man kan göra med kokosfett. Ischoklad förstås. Testade lite och kom fram till följande recept till en god kokos-ischoklad.
100g Kokosfett
75g mörk choklad (jag använda 86%)
1 dl kokosflingor

Smält kokosfettet i en kastrull. Tag av från plattan och tillsätt chokladen bruten i bitar. När chokladen är smält tillsätts kokosen. Fördela i formar.

Read More